23 Nisan 2011 Cumartesi

Futbol'un İçinde ki Detaylar Serisi-1

Futbolun içinde ki gördüğümüz ama belki de çok konuşmadığımız detaylar konusunda ufak bir seri başlatmak ve görüşlerimizi paylaşmak istedik.
İlk yazı konumuz: Git gide formanın her yerini işgal eden reklamlar.
Neredeyse herkesin dilinde "Endüstrileşen Futbol Dünyası".Bunun sonucunda kimi taraftarlara göre kutsal olan takım formaları kulüplere gelir getirmek adına Endüstriyel Futbol anlayışına yenik düştü.Bu konuda verilebilecek en çarpıcı örnek ise Fransa Lig'i takımlarının giydiği formalar.Aşağıda ki Toulouse forması buna bir örnek.

Her taraftarın gönül verdiği takımının eşyası ve bunun en önde gelen unsuru olan formaları onlar için kutsaldır.Tıpkı bağlı oldukları ülke formaları gibi.Kimilerine göre daha bile değerli!Peki nasıl girdi bu reklam unsuru futbolumuzun içine.

1974 senesinde efsane İngiliz takımı olan Liverpool yine bir İngiliz olan Umbro firmasıyla anlaştı ve spor kıyafetler tedarikçisi olarak ilk oldu futbol adına.Bununla beraber yeni gelir kapısı açılmıştı ve hemen ardından reklam geliri çıktı karşımıza.İlk tedarikçi anlaşması yapan ve bu konuda öncü olan Liverpool kulübü ardından bir ilke daha imza attı ve 1979 yılında Japon Hitachi firmasıyla anlaşarak formasına reklam alan ilk kulüp oldu.

Tabii ki her kulüp için bu yeni anlaşmalar büyük katkı olacaktı kulüplerin yaşayabilmesi adına.Her düşünceye olduğu gibi bu yeni gelir fikrine karşı çıkanlar da vardı.Yine bir dünya devi olan Katalan Barcelona gibi.Kuruluş yılı 1899 olan kulüp bu tarihten itibaren hiç forma reklamı almamış ve "formamızın değeri hiç bir para ile ölçülemez" anlayışını benimsemiştir.Ta ki 2010'da yapılan ve kurucusu Katar Şeyh'i Hamid Bin Halife El Tanı olan 1995 yılında kurulan Katar Vakfı (Qatar Foundation) ile 165 milyon Euro değerinde 5.5 yıllık anlaşmanın altına imza atana kadar.Barcelona bile formasına reklam almama konusunda ki sertliğini bırakmışken sanırım futbolun duygusallığını git gide kaybediyoruz.Bakalım nereye kadar içine çekecek bu durum bizleri.











Peki bu unsurlardan sonra bizim ligimiz de durum nasıl?Bu konuya önce büyük kulüplerimizin hangi firmalar ile ve formalarının nerelerine reklam aldığına bakmakla başlayalım.


BEŞİKTAŞ                       GALATASARAY            
Göğüs: Cola Turka        Göğüs: Türk Telekom
Kol 1: Avea                      Kol 1: Avea
Kol 2: Avea                      Kol  2: Avea
                                         Sırt: Ülker


FENERBAHÇE                  TRABZONSPOR
Göğüs: Avea                      Göğüs: Türk Telekom
Kol 1: Türk Telekom         Kol 1: Avea
Kol 2: Fenerium                Kol 2: Avea
Sırt: Ülker

Yukarıda ki belirttiğimiz mini tabloda da görüldüğü gibi Fransa Lig'i kadar olmasa da bizim takımlarımızında reklam almak konusunda tekliflere ne kadar açık olduğunu görüyoruz.


Endüstrileşen futbol dünyası mantalitesi oturmuş tamam ama futbolun duygusallığı,kalbi ve en önemlisi ruhu bu mantaliteye ne kadar dayanacak merak ediyoruz doğrusu.Bizim için tuttuğumuz takımın renklerini barındıran her şey kutsaldır ve biz buna sonuna kadar sahip çıkarız.Futbol dünyasının bu ruhu ne kadar yok ettiğine bakmadan,hiç bir çıkar gözetmeden ve daima.Hep söylediğim gibi;Takım sevgisi anne sevgisi gibidir,karşılık beklemeden ölesiye!Her şeyi ve herkesi sevebiliriz ama her sevginin önüne geçmese bile içten içe baskın çıkan bir sevgidir bu..

Son olarak ta bizim ligimizde yarışan takımlarımızın formalarına alacakları reklamlar ve yerleri konusunda bilgi içeren fotoğraflar.Bunun akabinde forma reklamında öncü olan İngiliz takımlarının forma sponsorları ile yapılanan anlaşmalardan elde ettikleri gelir tablosu var.



Turkcell Süper Lig Forma Sponsor Reklamları;
Forma Ön Yüz / Formanın ön göğüs kısmında yer alır. Boyut 200 cm2 olmalıdır.
Forma Arka Yüz / Formanın sırt kısmında Boyutu 150 cm2 olmalıdır.
Forma Sağ Kol / Kol üzerindeki reklam alanıdır. Boyut 50 cm2
Şort Sağ Ön Yüz / Şortta bulunan logo alnıdır, boyutu 100 cm2 dir.






İngiliz kulüplerinin forma sponsorları ve gelirleri :


1 yorum: